MPP ASPIRASI MAHASISWA

MPP ASPIRASI MAHASISWA

Sunday, June 23, 2013

NISFU SYA'ABAN : FADHILAT DAN AMAL

Posted by ASPIRASI UKM 7:17 PM, under | No comments

NISFU SYA'ABAN : FADHILAT DAN AMAL


InsyaAllah malam ini adalah malam Nisfu Sya'ban, 15 Sya'ban 1434H ... Hadith sahih fadhilat nisfu sya'ban :

“Allah melihat kepada hamba-hambaNya pada malam nisfu Sya'ban, maka Dia ampuni semua hamba-hambaNya kecuali musyrik (orang yang syirik) dan yang bermusuh (orang benci membenci)".
(Riwayat Ibn Hibban, al-Bazzar dan lain-lain). Al-Albani mensahihkan hadith ini dalam Silsilah al-Ahadith al-Sahihah. (jilid 3, .m.s. 135, cetakan: Maktabah al-Ma`arf, Riyadh)


AMALAN PADA MALAM NISFU SYAABAN

Selesai solat Maghrib kita digalakkan untuk membaca Yaasin dengan niat agar dipanjangkan umur dalam mentaati Allah dan  diluaskan oleh Allah pintu rezeki yang halal dan diberkatinya.

Pada malam Nisfu Syaaban adalah sangat baik untuk kita memperbanyakkan istighfar (memohon keampunan) dan bertaubat daripada dosa-dosa besar dan kecil serta meminta diampunkan Allah, dosa ibu bapa kita dan keluarga. 


Membaca Al-Quran, Bertasbih dan berselawat ke atas Nabi Muhammad S.A.W .

Amalkan Zikrullah dan solat-solat sunat : Sunat sunat Dhuha, Solat sunat mengiringi Fardhu, Sunat Tahajjud, Sunat Tasbih, Sunat Witir dan Sunat Hajat di tengah malam serta Qiamulail.

Disamping kita beramal untuk diri kita, sama-samalah kita doakan agar negara kita dihindari daripada gejala jerebu yang teruk dan mengancam nyawa. InsyaALLAH, yang baik itu dari ALLAH dan yang lemah itu diri kita sendiri ~ SELAMAT BERAMAL





PESANAN NISFU SYA'ABAN
MPP ASPIRASI UKM

0 comments:

Post a Comment