MPP ASPIRASI MAHASISWA

MPP ASPIRASI MAHASISWA

Wednesday, May 25, 2011

Dari Bahagian Pengurusan Akademik ke Jabatan Bendahari serta JPP

Posted by ASPIRASI UKM 4:04 AM, under ,, | No comments

Salam sejahtera kepada rakan-rakan di UKM.

Isu Pendaftaran kes khas Semester III (Penyalahgunaan Maklumat)
Selepas menerima aduan di mana seorang pelajar yang mendapati dirinya telah didaftarkan satu kursus PB pada semester III tanpa pengetahuan dan kesedaran pelajar tersebut. Selepas berkomunikasi dengan Bahagian pengurusan akademik , didapati namanya telah didaftarkan melaluikes khas, ini disyaki maklumat pelajar tersebut telah disalahgunakan oleh pihak ketiga. Selepas saya bersama MPP Umum Wu Tuan Yuan berjumpa dengan Cik Zaiton Arifin, penolong pendaftar ,Bahagian Pengurusan Akademik , pelajar tersebut dinasihati untuk tarik diri daripada khusus tersebut sebelum ia menjadi beban untuk CGPA pelajar tersebut. Di sini, barisan MPP ASPIRASI mengingati para pelajar untuk menjaga document sendiri seperti kad matrik, kad pengenalan dan nombor pin SMP untuk mengelakkan penyalahgunaan maklumat .

 Tuntutan yuran pengajian semester III (Tajaan JPA)
Pada 10 Mei yang lepas, saya telah pergi ke Jabatan Bendahari untuk mendapatkan maklumat mengenai isu tuntutan yuran pengajian semester III (Tajaan JPA) . Atas usaha Chinese Community Student Committee(CCC), pada 17/5/2011 CCC telah mewujudkan kaunter di pusanika untuk mengumpulkan nama-nama pelajar tajaan JPA dan hantar kepada Dekan fakulti masing-masing. Dan pada 24/5/2011 Saya bersama MPP Umum Wu Tuan Yuan telah pergi ke Jabatan Bendahari untuk menyerahkan senarai nama pelajar tajaan JPA yang lain demi tujuan tuntutan yuran pengajian.


Kerosakan Lampu
Tiga “spotlight” di bulatan UKM yang menghala ke Bangunan FPI serta lampu yang mengeliling “roundabout” UKM tidak berfungsi telah mengakibatkan kawasan sekitar “roundabout” menjadi gelap menjelang waktu malam. Selain itu, lampu pada kedua-dua tangga Kolej Ibu Zain (KIY)menuju ke arah Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan (FSSK) dan Kolej Dato Onn (KDO) mengalami kerosakan. Demi keselamatan mahasiswa/i yang masih di dalam kampus UKM, saya bersama Wu Tuan Yuan bergegas ke JPP untuk melaporkan kerosakan lampu tersebut. Pengawai penyelenggaran elektrik mengatakan kemungkinan lampu di roundabout mungkin ditutup kerana terdapat aduan bahawa lampu tersebut merupai lampu motorsikal dan menyelirukan pemandu motokar yang lain,  Sementara menunggu punca utama dan kerja baikpulih dari pihak JPP , barisan MPP ASPIRASI menasihati mahasiswa/i lebih berhati-hati apabila melalui kawasan tersebut.



LIM KENG WEI
MPP UKM 2010/2011
kengweimpp.asp@gmail.com

::TEGUH SETIA BERSATU::

0 comments:

Post a Comment