MPP ASPIRASI MAHASISWA

MPP ASPIRASI MAHASISWA

Thursday, May 30, 2013

Rungutan Lampu Jalan dan Cadangan Infrastruktur Keselamatan, Apa Kata JPP UKM.

Posted by ASPIRASI UKM 5:17 PM, under | No comments

SALAM MAHASISWA TRANSFORMASI

CAKNA KEBAJIKAN MAHASISWA : RUNGUTAN LAMPU JALAN DAN CADANGAN INFRASTRUKTUR KESELAMATAN

Setelah penilitian dilakukan oleh MPP ASPIRASI UKM di atas beberapa prihal kebajikan mahasiswa/i UKM, kami tampil dengan mengemukan cadangan infrastruktur keselamatan serta rungutan mahasiswa/i UKM terhadap kemudahan lampu jalan di kampus UKM BANGI ke pengetahuan Pengarah Jabatan Pembangunan Dan Penyelenggaraan (JPP). 

Cadangan bagi rungutan lampu jalan di UKM telah kami panjangkan ke Pengarah JPP dan Jurutera Elektrik JPP. Cadangan kami adalah menambah baik lampu-lampu jalan yang penutup lampunya telah pudar kepada penutup yang lebih terang agar mampu menerangi jalan dengan lebih baik. Berikut merupakan ulasan Jurutera terbabit berkaitan dengan isu yang di bawa :

1) kos yang terlalu tinggi untuk membaiki lampu-lampu jalan yang mengalami masalah 'wiring', maka lampu yang sedia ada di selenggara baik bagi kemudahan warga UKM. Lagi pula, konsep lampu jalan di dalam UKM adalah berkonsepkan 'compound lamp' yang hanya menerangi ruang pejalan kaki sahaja bukan seperti lampu jalan JKR yang mempu menerangai jalan raya dengan lebih baik

2) penutup lampu terbabit asalnya memang terang, tetapi di atas reaksi kimia lampu dan bahan-bahan lain yang bertindak balas dengan bekas terbabit menyebabkan bekas itu kabur dan menghadkan pengeluaran cahaya lampu.

3) namun, bagi tempat-tempat yang strategik, seperti sempang keluar-masuk kolej kediaman, lampu jalan akan di tambah baik bagi mengurang segala faktor yang membabitkan kemalangan dan sebagainya

Oleh itu, MPP ASPIRASI UKM akan sekali lagi ke JPP untuk mengemukakan tempat-tempat strategik bagi menaik taraf tahap keupayaan pencahayaan lampu jalan.



Cadangan yang kedua ialah mengenai pembinaan "guard rail" di sepanjang ruang pejalan kaki ke FPI dan pemasangan cermin cembung di hadapan sempang keluar-masuk KIY. Berikut merupakan ulasan Jurutera Awam JPP mengenai cadangan di atas.

1) "Guard Rail" tersebut memerlukan kos yang tinggi dan tambahan pula dengan jaraknya yang pendek, menyebabkan kemungkinan pihak kontraktor tidak mahu melakukan pemasangan "guard rail" terbabit. Tetapi, pihak JPP akan maklum mengenai perkara ini dan mereka menerima cadangan ini dengan baik. Keutamaan bagi kemudahan infrastruktur adalah untuk perkara yang penting dan lebih perlu seperti penambah baikan ruang pejalan kaki seperti yang telah dilakukan di hadapan FEP serta penampalan jalan berlumbang. 



2) Bagi cadangan pemasangan cermin cembung pula, pihak JPP bersetuju untuk memasang cermin berkenaan di tempat yang telah MPP ASPIRASI nyatakan. Pemasangan akan dilakukan dari semasa ke semasa.



BERKHIDMAT
MPP ASPIRASI UKM


0 comments:

Post a Comment

Tags

Blog Archive